Fredriksten: Constantly Proving Historic Will to Stop the Enemy

Stabsmøte 2018

ITS 1958-60

Tid: 05.06 til 07.06. 2018

Ansvarlig offiser, S4: Helge Tharaldsen.

Helge hadde laget et meget godt program, og ble behørig takket for god planlegging og gjennomføring.

Deltakere:                    Påmeldt, men forhindret:

• Kåre Skretting

Etteranmeldt og deltatt :

• Collie Aik (Ca. 10 år)
  • Schäfer Nikki (Ca. 12 år)

Bakgrunn.

Det var allerede bestemt da vi var på Sørlandet i 2015 at vi skulle foreta en rekognosering i grensetraktene mot Sverige med base i nærheten av Halden.

Helge sa seg villig til å organisere slikt opplegg og tok sikte på å kommandere ut noen "der øst" til å bistå.

Det ser ut til at han ble ensom høvding uten indianer(e).

Forlegning. Hotel Fredriksten er etablert i de standsmessige bygningene til gamle Forsvarets Gymnas og Forskole (Helge gikk Forskolen der før han begynte på Hvalsmoen).

Av uforklarlig grunn hadde Hotellet bare booket oss for en natt  (Knut Olav er av den faste overbevisning at dette var maktmisbruk fra en Lo- organisasjon).

Vi ble hjulpet ved at hotellet klarte å skaffe oss overnatting i Fredrikstad den andre natten, dog på tre forskjellige hoteller:

Hotel Fredrikstad, Scandic Hotel og Gamlebyen Hotel.

Reise til treffet:

Til dette treffet kom alle med egen bil. Knut Olav med sine to greske venner (Aik og Nikki) kom fra Luxemburg via Danmark. Frits kom fra Hamarøy via Askim (Sønnen bor der), Kåre kom direkte fra Nærbø (55 mil). Helge bor i Fredrikstad, de andre fire kom fra Oslo/ Asker.

Forpleining:

På Fredriksten Hotel ble vi servert en fortreffelig kalveentrecote, hvortil vi drakk en god vin, avsluttet med dessert og kaffe avec.

Frokosten var god norsk standard. Bespisningen den andre dagen var noe feltmessig (barnemeny til noen, is og pitza til andre før vi la ut på båtreise. Men vi tok det igjen med en god middag på Gamle Majoren i Fredrikstad om kvelden.

Program - Aktiviteter:

Tirsdag 05.06.2018:

Som sagt, vi ankom Fredriksten/Halden tirsdag den 5. juni 2018 ca kl. 14.00. Etter å ha fått tildelt rom ble vi godt informert og omvist på hele festningsanlegget av en dyktig guide, tidligere Major Magne Rannestad. Selv for oss gamle ingeniørsoldater med egen fortifikasjonsutdannelse, var der endel nye ting å få med, også om festningens betydning for hendelsen i 1814. Festningen dekker et stort areal så det ble mye gåing, vi var ferdige med befaringen ca kl 18.00.
Det var kjærkomment å avslutte dagen med et godt måltid. Jeg tror de fleste sov godt.

Onsdag 06.06.2018:

Dagen startet med en god frokost på hotellet. Deretter kjørte vi med to biler til Brekke sluser i Tista, Haldensvassdraget.

Sluseanleggene omfatter tre anlegg, det største, med ca 27m "løftehøyde" er Brekke Sluser. Anleggene  ble bygget som endel av tømmervirksomheten. Haldenvassdraget var/ er av de største tømmerdistriktene i landet.

Der hentes fremdeles tømmer fra de tilstøtende grensskogene i Sverige. I dag er anleggene på samme måten som Telemarkskanalen i Skiensvassdraget, viktige element i turistnæringen, og også av historisk betydning for å vite "hvordan det var".

Kanalreparatør Magne Torp er sjef og ansvarlig for alle tre sluseanleggene. Der går turistbåter fra Halden til Ørje, og vi fikk bivåne en slusepassering av en båt fullastet med "ytlendinger".
Omgruppering. Tilbake til Fredriksten hvor vi sjekket ut og betalte.

Så kjørte vi ned i havneområdet i Halden og gjorde oss klar til båttur på Iddefjorden. Dette var ca midt på dagen, og selv om vi hadde en solid frokost å tære på, var der noen som måtte ha mat i tillegg til pilsen. Det var beskjedne mengder som ble satt til livs.

Liten pitza delt på to var den største porsjonen, barnemeny var den minste når vi ser bort fra han som klarte seg med tre iskuler.

Vi er gamle, og hadde som sagt en meget solid frokost å starte dagen med.

Båtturen med MS Tista på Iddefjorden var en fin og behagelig opplevelse, spesielt avslappende sammenlignet med omvisningen på Festningen.

Slepebåten MS Tista er en veteranbåt fra ca 1910, meget velholdt til bruk for båtturer med turister og andre fornuftige mennesker.

Vi seilte først innover til de gamle steinbruddene der de m.a. tok ut den store granittblokken som Monolitten i Frognerparken er laget av. Det er en usedvanlig tett og lys granitt.

Grovemnet var en enorm blokk på ca 20 m lengde. Den ble videre grovhugget på stedet til den fikk et tverrsnitt på ca1,8x 2,5 m i «nedre»enden, og ca 1,5x1,8m i "øvre" enden.

Mesterverk 1: Uttak av grovblokk.

Mesterverk 2: Grovhugging på stedet.

Mesterverk 3: Transport på lekter fra Iddefjord til Oslo

Mesterverk 4: Transport fra kai til Frognerparken

Mesterverk 5: Vigeland`s skulpturering og reising av mesterverket !

Båtturen fortsatte ved at vi snudde utover og seilte delvis på svensk og delvis på norsk side. Vi seilte helt ut til broene over Iddefjorden /Grensebroene)

Den Gamle med sine steinbuer og steintårn som sidefelt, og den majestetiske stedstøpte betongbuen som hovedspenn mener vi er den vakreste.

Den nye med den enorme monolittiske betongbuen som bærer alle fire kjørebanene, er vel teknisk den mest spektakulære.

Båtturen tilbake til byen var behagelig  Resten av onsdagen brukte vi til "ombivuakkering" og var klar til en bedre middag på Gamle Majoren i Fredrikstad på kvelden.

Vi spiste a´la carte men drakk husets viner (de var gode). To spiste kvalbiff, en spiste Fish & Chips, fire spiste torsk. Desserten var noe missforstått!

Torsdag 07.06.2018:

Etter frokosten treftes vi ved porten til Gamlebyen i Fredrikstad.
De to med den mest anstrengende tilbaketuren takket for en fin samling. Knut Olav med sine greske følgesvenner satte kursen sydover mot kontinentet, Kåre satte kursen vestover mot Rogaland.

Neste Stabsmøte:

Før møtet var der kommet opp spørsmål om ev. å kombinere vårt årlige stabsmøte med soldatforeningens treff på Rena. En relativt kort diskusjon avklarte at dette var uinteressant.

I 2020 er det 60 år siden vi ble uteksaminert på Hvalsmoen. Vi tar sikte på en god innkvartering i Oslo med befaring på Krigsskolen for å se hvordan ingeniørutdannelsen blir ivaretatt.

Vi tar også sikte på å få en grundig befaring på Akershus Festning. (Her faller nok ansvaret på Vidar Vold)

Neste års  Stabsmøte avvikles i Rogaland med Kåre Skretting som ansvarlig organisator.

Vi satser på fortsatt god helse og god deltakelse.

Vel møtt om ett år!

Nærbø den 10. juni 2018 - Kåre Skretting Referent

P.S. Det høver seg å takke Knut Olav og Lars Gunnerød, som begge har stilt bilder til disposisjon. D.S.

Hjertelig takk for hyggelig samvær i historiske byer... Dette var midt i blinken for meg.

All ære til Helge for de flotte dagene vi fikk oppleve i GRENSELAND og til deg Kåre for en god beskrivelse av opplevelsene.

Ønsker dere en fin sommer  ?

MVH Jörgen

HEI.
Takk til Kaare for et utmerket referat (som vanlig). Kommet hjem etter en fin kjøretur med godt vær i et vakkert land. Nå kommer høststormene. Takker til alle for et meget vellykket stabsmøte 2018 med et interessant program (takk til Helge)
Mvh
Frits

Sendt: 11. juni 2018
Takk for utmerket referat fra stabsmøtet Kaare. Hyggelig å være sammen med så mange sprekinger.

Jarle

Hei Helge

Tusen takk for hyggelig treff med flott opplegg.

Jeg delte hjem turen i 2 etapper:
Först Cph- og dagen etter til Auning-Gjesing.

Har d. d. overfört kr. 1188.- til din kto.
Holder paa med aa legge inn bilder paa
websiden …

Takk for vel utfört daad med oss gamle gutter!!

Med vennlig hilsen
Knut Olav

Hei min venn (Kaare)
Takk for sist- jeg har betalt og rost Helge som "ovkar til aa trolle"
med de gamle gutter … (er vi "driiit-sekker?")

Her slipper man ikke saa let fra krav-
men bilder er paa vei til websiden!

Kan forstaa at din rapport er under veis…

Bilder kan velges/plukkes fra websiden nedenfor
og der kommer flere bilder.

Hvis nödvendig, deltar jeg i plan-gruppe for neste treff...

Med vennlig hilsen

Hei Knut Olav og takk for orientering!

Jau, helsa er no slik ho er. Måndag eg skulle køyre til Sandvika, for vidare til Halden, fekk eg såpass sterkt hjarteflimmer at eg måtte berre gå til sengs og kopla ut. Etter eit par dagar kom eg meg "på hjul" att. Etter ein tur til Bærum er eg no komen til Grytøya utanfor Harstad!. Vert her eit par veker.

Her er det vedlikahaldsarbeid i massevis, men satsar på også å koma på havet og få fanga noko fisk! Småseien er god på denne tida!

Helsing Anders Lauritz

Flere bilder her:

Solo Build It!

Advertise on our site - 24x7x52

Top results and best prices. Brand your business and market your product straight to your prospective clientele

23-05-08-MyTAI

"Terrific Boost of Productivity- And Anything Else You Might Need it for in Life"

Tai Is Live and Waiting to Assist You

Tai, your Business-Building Assistant, is here for you

Check out the Best Deal of the Year Here!

HELP

UKRAINE

Send your help/amount here

We are offering two free years of SBI! to everyone living in the Ukraine or who has been forced to flee the country because of the conflict

Thank you for visiting!

Get our free newsletter - with "special Internet only offers"

Or, just order your free newsletter here:

If you purchase a product through links on this page I receive a small commission at no cost to you. I was not paid for writing this review- and I did not receive it as a freebie. I am suggesting it for you because I own it and love it- and I think you would- too.

Please find more info here: