Frydnestreff 2015: Find New Yearly Top Places-Go Present Quickly

Det Vi Gjør Det Gjør Vi Med Ære

Frydnestreff2015-Samling på Sørlandet

Hei alle kjekke karer!

Som ankommer til Frydnestreff 2015 fredag, 29.05.2015 og forlater lands-delen mandag 01.06.2015.

Først noen opplysninger til Kåre, Helge og meg selv.

Kåre ordner med tørrmaten: brød, smør, pålegg, melk, til frokost / kveldsmat for 3 dager.

Helge ordner med varene til middagen på søndag, og har ansvar for tilberedningen.

Kay ordner med innkjöp til middagen på fredag- og lørdag, og har ansvaret for dette.

Vi trekker lodd om hvem som tar oppvasken de forskjellige dager.

Brakkesjef blir selvfølgelig den med høyeste grad, som vil stå for å samle troppen.

Program for alle fire dager paa Frydnestreffet2015:

Fredag:

Vi ankommer til hytta, det serveres varm fiskesuppe med tilbehør. Kvelden går til prat. Kay kan vise bilder "2 år blant muslimer" 15000 m2 bolighus. Anders har også med bilder som han kan fortelle om.

Lørdag:

Omvisning på Arkivet: Skrekkens Hus. Gestapos hovedkvarter 1942-1945.  Etter omvisning en rask tur til Snadderkjosken, Vi henter kveldens reker, og kjører til Tregde Feriesenter hvor vi går ombord i en ribb og får en tur til Ny- Hellesund, og  den fine skjærgården med de mange små øyer. Etter dette kjører vi tilbake til hytta og nyter  reker med mye godt tilbehør.

Søndag:

Vi starter tidlig med kurs for Vanse på Lista. Her skal vi møte en gammel nabo av meg, navnet er Nils Otto Eriksen, og er i familie til Egil Valand, som var med til Rakfiskfesten på Hvalsmoen ifjord. Nils Otto skal vise oss Lista Flyplass og Nordberg fort. Før eller / etter omvisningen  tar vi en tur på Brooklynn Square, tar en tur inn i  Amerikabutikken Trunken, eller en liten lunch i 8 th Avenue Bar. Husk at minst 50% av befolkningen på Vanse snakker og forstår Amerikansk! Vi setter så kursen mot  hytta hvor Helge vil overraske oss med Silderett ala Rostock, den var vi enige om var  helt fantastisk, og den  gleder vi oss til å smake igjenn!

Mandag:

Det er tid for avreise ut på formiddagen, vi tar en rørende avskjed med dere og håper at vi kan treffes igjenn til Rakfiskfesten på Hvalsmoen i november 2015. Jeg  kan bestille rom som vanlig til alle.

Velkommen til Frydnestreff2015!

• Knut Olav Skogøy
  • Kåre Skretting
  • Egil Hortmann

Egil var engasjert som sjåfør på leiebilen vi hadde hyret, og deltok således på hele samlingen.

Bakgrunn

Med bakgrunn i den konspirasjonen mellom Kay og Knut som er nevnt i protokollen fra møtet på Smøla, sendte Kay ut innbydelse på nyåret 2015. I tillegg til de som er listet som deltakere var også Bjørn Gulbrandsen påmeldt, han ble desverre forhindret grunnet sportslige aktiviteter med derav følgende fysiske skader. Ønske om god bedring ble sendt.

Fort Frydnestreff2015

Kay Erik`s landsted ved fjorden består av hovedbygning, tre anekser samt sanitærbygg. Fortet er godt armert med fem kanoner. To er montert på hjulgående lavetter, de tre andre er beregnet som bauartilleri i kanonbåter drevet med håndkraft (årer). Beliggenheten er i typisk vakker sørlandsnatur i et trangt fjordlandskap mellom Kristiansand og Mandal.

Reise til Fort Frydnestreff2015

Fritz kombinerte turen med et besøk hos datteren i Tananger, han etterlot bilen og konen der. Kåre hentet han der fredag middag og de kjørte sammen i ro og mak. Med en liten matpause i Lyngdal og innkjøp av tørrmat i Mandal var de fremme på treffpunktet Valand ved E39 nøyaktig som avtalt.

Leiebilen med Kay, Helge, Knut, Anders og Lars kom rett etter og vi kjørte i kolonne til Frydnes. Knut reiste fra Midt Jylland til Hirtshals og tok ferjen over til Kristiansand hvor han ble mottatt med salutt av Kay og de tre som kom østfra. Helge og Anders kjørte til Asker og parkerte hos Lars som var sjåfør til Kristiansand hvor de parkerte hos Kay og kjørte samlet i leiebilen videre vestover. Kay hadde leiet en Ford Transport 8-seter, og hadde avtalt med en pålitetelig person til å være sjåfør og transportansvarlig, meget fremsynt.

Innkvartering

Innkvarteringen i Fort Frydnes var enkel og komfortabel. Kay og Egil sjåfør kamperte i hovedbygningen. Helge, Lars og Fritz i Midtre Annex. Anders, Knut og Kåre i Østre Annex. Der ble klaget endel over snorking, men ingen følte seg truffet.

Geografi

Landskapet skiller seg skarpt fra kystlandet Smøla der vi hadde den forrige samlingen. Denne kyststrekningen her nede er oversådd med skogkledde holmer og små øyer; bukter og små ”fjorder” danner en labyrint som fordrer god lokalkjenntskap for å ta seg frem til vanns. Sørspissen av Norge har nesten ikke tidevannsforskjell, dette har medført at naustene er bygget slik at båtene kan ligge på flåt under tak. Tilgroingen med lauvskog er mer påtakelig her sør enn i resten av landet (der den også er iøynefallende), den derav følgende binding av CO2 blir selvsagt ikke medregnet av våre eminente miljøidioter.

Forpleining Frydnestreff2015

Fredag

Kay hadde organisert et spann med fiskesuppe som vi hadde som aftensmat ved fremkomst første kvelden. Helge sørget for oppvarming og et ekstra glass med reker som ble fordelt i suppetallerken før servering. Dertil ble servert loff. Et fortreffelig måltid.

Lørdag

Frokost med et rikelig utvalg av brød, pålegg, melk, kaffe og te. Dertil kokte egg. Etter ferdig indretjeneste kjørte vi til Kristiansand (Se nedenfor under Aktiviteter). Til lunch spiste vi spesialhamburgere på Snadderkiosken i Østre Strandgate, herlig! Etter en begivenhetsrik skjærgårdstur hadde vi en skikkelig rekeaften på Fortet. Dette var organisert av en av Kay`s døtre mens vi var på båttur, god logistik.

Søndag

Frokost som på lørdag før vi dro vestover til Farsund/Lista, der avsluttet vi dagen med kaffe og svele (her kalles de Lapper) før vi kjørte tilbake til Fortet. Der rigget Helge i stand et festmåltid med matjessild.

Mandag

Til frokost stekte Fritz egg og bacon. Der ble spist godt på denne avskjedsfrokosten.

Drikke: Melk i alle styrkegrader var innkjøpt sammen med kaffe og te i den tørrprovanteringen som Fritz og Kåre foretok i Mandal. Der ble der også bunkret CB pils. Lars hadde med vin, Helge og Knut hadde med Aquavit og vin, en flaske Jägermeister dukket også ganske beleiligt opp. Noe etterlevering av pils viste seg nødvendig.

Aktiviteter Frydnestreff2015

Lørdagen var vi først på "Arkivet" i Kristiansand der Kay var omviser (Han er en av de faste frivillige omviserne) Dette museet er etablert i Gestapos forhørssentral i Kristiansand, og en stor del av lokalene er uendret fra den tiden. For flere av oss var opplevelsen ganske påtrengende, og vi var en taus gjeng som satte kursen for Snadderkiosken; pent vær og hyggelig betjening lettet på stemningen.

Deretter satte vi kursen vestover til Tregde fritidsenter der Kay hadde gjort avtale om en sportslig båttur i skjærgården. Båten var en såkalt RIB (En stor gummibåt med overdimensjonert motorkraft). Den kom opp i 50 knop. Vi var ute i dette monsteret et par timer og fikk et godt innblikk i dette trange og vekslende kystlandet. Vi var innom Ny Hellesund og inspiserte Kongemonogrammene før vi raste tilbake til Tregde, og kjørte tilbake til Fortet.

Søndagen var avsatt til befaring av ”Festung Lista.” Avtalen var å treffe omviseren på Vanse kl. 1230. Da kjøringen gikk bedre enn planlagt ble der gjort en kort avstikker innom det stedet der Kåre hadde bodd under krigen. Han fortalte  "en passant" om et tysk fly som hadde krasjet i fjellveggen rett ovenfor huset der de lå og sov. Senere på dagen fikk vi se dette flykrasjet på film og fikk fortalt bakgrunnen.

Et merkelig sammentreff !

Som sagt vi hadde avtalt å treffe omviseren på Vanse. Det viste seg å være en hyggelig kristiansander som hadde arbeidet i Farsund med forskjellige oppdrag. Han og en gjeng pensjonister hadde startet  et ”krigsmuseum” i en hangar på Lista flyplass for syv år siden, altså i 2008. Det var helt fantastisk å se alt det de hadde fått til på desse få årene. Ca 5 km fra flyplassen ligger Nordberg Fort som tyskerne hadde bygget som kystartellerifestning. Dette anlegget er nå fredet og overtatt av Vestagder fylke som museum. Der er bygget et nytt museumsbygg for betjening,instruksjon og enkel servering. Norberg ligger i et nakent, men vakkert landskap med en eventyrlig utsikt over kystleden forbi Lista og videre vestover mot Rogaland.

Mobbing og andre sosiale aktiviteter Frydnestreff2015

Hver kveld hadde vi allsang,med "lyging og læing" innimellom. Sangheftet kom til sin rett og vil bli oppdatert. Knut var spesielt opptatt av at heftet manglet register, (blir gjort).

Denne gangen ble vi enige om å dele utgiftene (uten reisekostnader) likt på de syv deltakerne. Leiebil og RIB utgjorde de største postene. Til tross at vi levde meget bra kom regnskapet rimelig ut med NOK 14.604,- og fordelt til NOK 2.086,-. Fritz nektet å godta øreavrundingen, men godtok likevel 77øre som sin andel. Med regnemaskin tilgjengelig har jeg etterkontrollert og finner at Fritz på den måten har betalt 48 øre formeget, noe vi må ha i mente til neste samling. Som nevnt innledningsvis er Kay`s fort utstyrt med et godt utvalg artilleri. Hver morgen ved flaggheising ble der skutt salutt, det samme gjentok seg ved firing om kvelden. Knut og Anders var seremonimestere, Kay var selvsagt kanonèr.

Forslag for neste samling

For å unngå å belaste enkeltdeltakere urimelig, ble vi enige om at vi for fremtiden skal finne innkvartering og forpleining på ”offentlig autorisert etablissement”.

Helge foreslo å legge neste treff til Halden, noe som falt i god jord. Det viste seg nemlig at ingen hadde viet denne delen av Norge spesiell oppmerksomhet.

Helge følger opp i god tid.

På veien vestover til Stavanger diskuterte Kåre og Fritz alternative muligheter og ble enige om å foreslå Saltstraumen som stedet når vi har vært i Halden.

Nærbø den 5. juni 2015

Kåre Skretting

Rostock Treffet

Bilder fra Rostock treffet, kan du finne her:

Smøla Treffet

Bilder fra Smøla treffet, kan du finne her:

Treff 2016

Treffet i 2016 blir etter telefon fra Bjørn G. (i FEB) arrangert på Gjøvik 3.-6. Juni.
Detaljer følger snarest, her...

Rakfiskfest-Ingeniörvaapnets Soldatforenings Aarsfest 2016

Her er bilder fra Rakfiskfesten 2016

Nordiska Militära Kamratföreningsmötet Halmstad Juni 2017

Her er bilder fra mötet i Halmstad:

Ingeniörsoldat meld deg inn i foreningen

Meld deg inn i Ingeniörvaapnets soldatforening

Kart Over Området Ved Frydnes Og Tregde

Brygga Og Del Av Harkmarkfjorden

Idyll På Frydnes Vest

"Skrekkens Forkontor" i Kjelleren

Før- Og Etter Besøket På Arkivet- Og "Skrekkens Hus"

Sola Skinner På Frydnes

Kay Erik Guider På Arkivet

Modell Av Drop Av Våpen-containere Til "Gutta På Skauen"

Det Store Flotte Veggteppe På Arkivet

Barndoms Minner Og Ny Bolig

Med Guide I Baren På Nordberg Fort

Humor I Baren

Barens Vegg-kunst På Kryssfinèr (Schön Ist Die Liebe Im Hafen)

Overblikk Hangar Og Modeller Av Flytyper

Modell Av De Første (Planke) Flystriper Og Stillinger På Lista

Nils Otto Orienterer Om Museums Projektet

Halt Frydnestreff2015 deltkere

Oversiktskart Nordberg Fort

Befaring På Fortet- Og Kanonstillinger

Kaffi til Frydnestreff2015 deltakere på American Veterans Bar, Vanse

Farvel Frydnes

Når Vi Tar På Tur I RIB Igjen, Bør Det Være Varm Sommer!

Kay's "Semper Fi" Bare Med Spesiell Tillatelse!

Motvind Fra Hirtshals Til Kristiansand Og Sterk Sjøsprøyt På Fergens Ruter

Happy Hour-og Utdeling av Navneskilt på Comfort Hotel

Tvete Har Ordet

Glade Musikanter på Messa

Spill og sang

Vandrepokal Skyting Overrekkes

Dansk- og Norsk Soldaterforenings Ledere i Samtale

Samtaler Og Lotteri

Utydelig Samling Ved Peisen "Hans Øyne Er Sløret Han Kan Ikke Se!"

Brua Hønefoss I Morgensol

Tursti Elvelangs I Morgensol

"Heimat Morgenmat" på Comfort Hotel Hønefoss

Innkjøpstur Og En Snakk Om Gravfred Og-Eller Parkerings Kjeller I Kristiansand

Jordiske Levninger Klar Til Siste Reise Til Universitetet I Oslo?

Kay Viser Frem Torridalsveien

Send dine bilder-tekst her:

Here is the place where you can share your story with us!

You will find the easy to fill out form where you can post your story, or helpful ideas...

What Other Visitors Have Said

Click below to see contributions from other visitors to this page...

Rakfisk festen Not rated yet
Hei alle sammen! Takk for sist til alle som var på Sørlandet. Håper å se så mange som mulig av dere på Rakfiskfesten i oktober. Mange hilsener …

Frydnes Treff 2015 Not rated yet
Hei Knut Olav, Det er en fantastisk flott rapport du har satt sammen fra treffet på Smøla. Vedlagt mit referat fra treffet på Sørlandet. Kay har ikke …

Click here to write your own.

Solo Build It!

Advertise on our site - 24x7x52

Top results and best prices. Brand your business and market your product straight to your prospective clientele

23-05-08-MyTAI

"Terrific Boost of Productivity- And Anything Else You Might Need it for in Life"

Tai Is Live and Waiting to Assist You

Tai, your Business-Building Assistant, is here for you

Check out the Best Deal of the Year Here!

HELP

UKRAINE

Send your help/amount here

We are offering two free years of SBI! to everyone living in the Ukraine or who has been forced to flee the country because of the conflict

Thank you for visiting!

Get our free newsletter - with "special Internet only offers"

Or, just order your free newsletter here:

If you purchase a product through links on this page I receive a small commission at no cost to you. I was not paid for writing this review- and I did not receive it as a freebie. I am suggesting it for you because I own it and love it- and I think you would- too.

Please find more info here: